De är pensionärer sedan många år och aktiva på olika sätt. Carl Eric Schalin är skattmästare för Grankulla svenska pensionärer men också skolfarfar torsdagar kl 9-13. Till vardags blir det en hel del motion men mest aktuellt just nu är renoveringen av dotterns bostad.
Svante Degerth är skolfarfar tisdagar kl 9-14 men utöver det aktiv som företagsfadder med uppgift att ge rådgivning åt små företag.
– Sammantaget vill vi väl båda göra ett dagsverke som tillför något gott för samhället, säger han.
Det är inte svårare än så. Det som gör gott för hjärtat, gör gott för hjärnan.
Förmånen att ha döttrar och få vara morfar är en sak som förenar dem.
– Att också få vara farfar är en chans vi tar tillvara, säger de, uppenbart nöjda över att barnen i skolan kallar dem farfar – inte seniorer.
Den officiella verksamheten är Seniorer i skolan.
Men man kan också vara farmor i skolan. I Granhult är de tre till antalet; Inge-Britt Sandström, pensionerad lärare från samma skola, Marina Almark och Carola Eklund.
Stöd för läraren
Seniorernas uppgift i klassrummet är att vara ett stöd för läraren, hjälpa till om läraren så önskar med läsning, skrivning och matematik.
– Vi gör kanske största nyttan på första klassen, säger Degerth, men praxis är att följa eleverna längs med årskurserna.
– Det gör gott att anstränga sig utöver det vanliga. Kluriga matteuppgifter på de högre klasserna gör att vi ibland får använda hjärnan, säger Schalin.
I träslöjd och handarbete är vi med, likaså vid besök i ishallen när skridskorna ska snöras eller som övervakare vid besök i simhallen. Vid teaterbesök och utflykter får vi också gärna följa med.
– Vi är ju på sätt och vis ett extra ögonpar för klassläraren. Det är en win-win situation för oss alla, säger Degerth.
– Samtidigt är det roligt att få vara med på ett hörn, rent av uppiggande att i den här åldern försöka träda tråd på en nål, säger Schalin.
Vi har inget ansvar för undervisning eller disciplin. Det är lärarens uppgift att undervisa. I skolans verksamhet finns dessutom skolgångsbiträden och stödlärare med sina givna uppgifter.
Ordning och reda hör till lärarnas ansvarsområde. Där får man gå en balansgång och inte gripa in även om det kan klia i fingrarna. Barn sitter ju inte som tända ljus som vi gjorde på vår tid i folkskolan. Det är liv och rörelse och en del har svårt att koncentrera sig.
– Men det är inte jobbigt att vara farfar, betonar de med en mun. Barnen är förvånansvärt duktiga, hyggliga, hjälpsamma och glada. När någon busar eller rent av är på dåligt humör får man ta det med lite humor och låta läraren reda upp situationen.
– I princip får man inte röra barnen. Men visst känns det fint när någon lutar sig mot farfar och säger ”jag tycker du är bra”! Då mår vi alla bra, påminner Degerth.
Stämningen i Granhultsskolan är varm och omhändertagande. Lärarna jobbar för barnens bästa och det märks i allt. Vi blir väl bemötta av lärarna och får vara med på deras personalfester, så kallade välmåendekvällar, vilket vi uppskattar.
– Dessutom får vi äta lunch med barnen när vi har vår skoldag.
Skola med 340 elever
Melina Kolster, som är prorektor för Grundskolan i Grankulla, var med om att starta upp Farfar i skolan tillsammans med Alf Skogster, dåvarande ordförande för Grankulla svenska pensionärer. Året var 2006 och sedan dess har verksamheten varit i gång, med undantag av ett år under covid-19-pandemin.
– Vi är ju en stor skola med cirka 340 elever och det fungerar fint med fem seniorer i huset, säger hon.
Det är bra om gruppen inte är för stor då hinner vi se dem och informera om vad som händer i huset.
Men det är också viktigt att veta att man inte behöver höra till pensionärsföreningen eller bo i Grankulla för att få vara Senior i skolan.
Det är Folkhälsan som koordinerar verksamheten och därmed ordnar kurser, regionala träffar och ger information.