Nätbedrägerier av olika slag har blivit vanligare i samhället under de senaste åren.
I samband med seniorsurfdagen i Kulturhuset i Smedsby, Korsholm den 7 oktober trädde John Lasén, 90, fram och berättade om sina bittra erfarenheter av fenomenet.
– Efter att vi hade deltagit i en begravning i Purmo den 10 maj märkte jag att det inte gick att betala med mitt bankkort när vi skulle dricka kaffe i Oravais, sade Lasén inledningsvis.
Snart visade det sig att John Laséns bankkonto hade spärrats på grund av att en lång rad uttag plötsligt hade gjorts från kontot under kort tid.
När saken skulle utredas på S-Bankens kontor i Vasa konstaterade funktionären att ”detta kommer att ta länge” medan hon printade ut olika papper.
Totalt handlar det om ett 60-tal separata uttag och en sammanlagd förlorad summa på 67 000 euro.
Skarp kritik mot
bristande säkerhet
Det digitala rånet inträffade efter att John Lasén hade råkat gå in på en falsk Mitt Kanta-sajt efter att ha använt Google som sökmotor. Därefter hade hans bankkoder hamnat i fel händer.
– Jag polisanmälde ärendet efter att stölden hade uppdagats. Efter den reklamation som jag har gjort hävdar emellertid S-Banken envist att man inte bär något ansvar och betecknar det hela som grov vårdslöshet från min sida.
– För egen del kan jag inte alls förstå att S-Banken inte har implementerat effektivare säkerhetsfunktioner för att såna här händelser ska kunna förhindras, säger Lasén.
– Äldre människor har inte den ungdomliga skärpan i behåll. De är särskilt sårbara i den digitala världen och även överrepresenterade som offer i bedrägerifall, betonar Lasén.
Lasén har vänt sig med sitt ärende till Finansrådgivningen, men beskriver det försöket som ett resultatlöst stolpskott. Sedan ett par veckor tillbaka väntar fallet även på behandling hos Konsumenttvistenämnden.
John Lasén har dock inte förlorat nattsömnen efter banktraumat. Han framhåller att det trots allt rör sig om jordiska saker.
– Men det är klart att det är förargligt. Pengar som skulle gå till mina döttrar har förlorats.
– Jag är numera mera försiktig när jag använder olika funktioner på internet. Jag betalar fortsättningsvis mina räkningar digitalt, säger Lasén.
– Det kan också bli aktuellt med ett bankbyte, tillägger han i samma veva.
Antalet nätbedrägerier
har ökat successivt
It-säkerhetsfrågor var i fokus på den populära seniorsurfdagen som uppskattningsvis lockade cirka 120 pensionärer till Kulturhuset i Korsholm.
Robert Riska, it-koordinator på Svenska pensionärsförbundet, framhåller att framför allt nätfiske och placeringsbedrägerier är bedrägeriformer som har blivit vanligare.
Nätbedrägeriernas totala värde uppgick ifjol till 107,2 miljoner euro i Finland. Mellan 2023 och 2024 låg ökningen på hela 39 procent.
– En del av bedrägerierna lyckas bankerna förhindra. Men mycket pengar går förlorade. Tyvärr väntas ännu dystrare siffror i år.
– Vissa mindre bedrägerifall som inte alls anmäls förekommer också, säger Riska.
Ofta uppger sig bedragarna vara myndigheter eller bankrepresentanter. Till exempel manipulationer med känsla av nöd eller vädjanden till känslor och välvilja kan förekomma.
Det gäller att vara särskilt försiktig med meddelanden som innehåller länkar. Dessutom bör man också minnas att banker aldrig tar kontakt med begäran om bankkoder och personliga uppgifter.
Undvik sökmotor
– Gå inte till nätbanken via sökmotorer. Dessa kan innehålla bedrägerilänkar, uppmanar Cecilia Ruotsala från Kvevlax sparbank.
Ruotsala listar några vanliga typer av bedrägerier; kärleks- och romansbedrägerier, placeringsbedrägerier och arvsbedrägerier.
– Ännu när jag började jobba inom bankvärlden för 15 år sedan hade bankerna klart bättre möjligheter att stoppa utbetalningar, säger Ruotsala.
– Ett bra alternativ för bankkunder är att ta kontakt med banken och sätta en dygnsgräns för hur mycket pengar som får flyttas från ett konto, tipsar Ruotsala.

